به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد ، خانم رؤیا دهقانی فیروزآبادی، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد در نشست علمی پژوهشی «بررسی نگرش تربیتی علامه طباطبایی» که با حضور پژوهشگران و طلاب علاقهمند در مدرسه علمیه تخصصی حضرت زهرا (س) میبد برگزار شد، با تأکید بر پیوند دوسویه «باور و رفتار» در نظام تربیتی اسلامی، یکی از چالشهای اصلی جامعه امروز را ضعف در تبدیل باورهای دینی به رفتار عملی دانست.
وی بیان کرد: در منطق علامه طباطبایی، تربیت حقیقی زمانی شکل میگیرد که باور قلبی به دین و اخلاق با رفتار بیرونی همراه شود؛ زیرا به تعبیر قرآن، «ایمان بدون عمل صالح، ناقص و بیثمر است».
دهقانی افزود: تداوم عمل صالح سبب تقویت معرفت و رشد درونی انسان میشود و به تدریج چرخه ارتقای اخلاقی را شکل میدهد.
وی ضمن نقد وضعیت آموزشی مدارس گفت: نگاه آموزشی فعلی بیشتر بر حفظ مطالب استوار است و کمتر فرصت گفتوگو و پژوهش به دانشآموز داده میشود. در حالیکه روش تربیتی علامه، مشارکتی و پرسشمحور بود؛ یعنی دانشآموز باید در کشف حقیقت مشارکت داشته باشد تا باور او به رفتار تبدیل شود.
در بخش دیگری از نشست، دهقانی به نمونههایی از سیره علمی و اخلاقی علامه طباطبایی ، از جمله اهتمام به مطالعه شبانه، نظم در تحقیق، پرهیز از سخن بیدلیل و استفاده از سکوت به عنوان مقدمهی تفکر اشاره کرد و گفت: علامه در شب بیستوسوم ماه رمضان به تفسیر آیات قرآن میپرداخت و شب قدر را با «احیای علمی» زنده میکرد.
در ادامه این نشست، شرکتکنندگان دربارهی شیوههای پیادهسازی آموزههای علامه در تربیت دانشآموزان به بحث پرداختند و به این نتیجه دست یافتند که برای تربیت موفق باید «باور و رفتار» در چرخهای دوطرفه رشد کند و عمل صالح است که موجب افزایش معرفت میشود، و معرفت عمیقتر، عمل را استوارتر میکند. این هماهنگی همان «صعود اخلاقی» است که در تربیت اسلامی مورد نظر علامه طباطبایی است.
