از رساله عدالت در خانواده از منظر فقه، دفاع شد

شناسه خبر : 161405

1404/07/01

تعداد بازدید :

از رساله عدالت در خانواده از منظر فقه، دفاع شد
طلبه سطح چهار مدرسه تخصصی امام حسین(ع) یزد، از رساله خود با موضوع «ماهیت عدالت و موارد کاربرد آن در خانواده از منظر فقه»، دفاع کرد.

خانم منصوره شاکری طلبه سطح چهار مدرسه تخصصی امام حسین(ع) یزد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد با اشاره به برگزاری جلسه دفاعیه رساله «ماهیت عدالت و موارد کاربرد آن در خانواده از منظر فقه»، به تشریح ابعاد مختلف رساله خود و اهمیت رویکرد پژوهش‌محور در تعالی حوزه‌های علمیه پرداخت. مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

منصوره شاکری هستم، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام حسین علیه السلام یزد (سطح سه)، فعالیت‌های علمی و اجرایی بنده شامل مسئولیت‌هایی چون مشاور امور بانوان در آموزش و پرورش، مدیر مرکز مطالعات اسلامی زنان با مجوز از وزارت علوم، تدریس و تبلیغ حوزوی، عضویت در هیئت امناء موسسات حوزوی، کارشناس مذهبی صدا و سیما و همچنین مدیریت فرهنگی با رویکرد برگزاری همایش‌های علمی-بین‌المللی بوده است، این تجربیات در سطوح مختلف، درک عمیق‌تری از کاربرد نظریات علمی در عرصه‌های عملی به بنده بخشیده است.

موضوع رساله شما چیست؟ به طور مختصر در مورد آن توضیح دهید.

موضوع رساله بنده «ماهیت عدالت و موارد کاربرد آن در خانواده از منظر فقه»، ماهیت و مفهوم عدالت، یکی از اصول بنیادین در مکاتب اخلاقی سیاسی حقوقی و فقهی است و در فقه اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله خانواده کاربرد گسترده‌ای دارد، عدالت به عنوان محوریترین اصل در تنظیم روابط خانوادگی نه تنها به معنای نفی ظلم بلکه در ایجاد تعادل انصاف پایبندی به ارزش‌های اخلاقی تاکید می‌کند.

این تحقیق با هدف بررسی ماهیت عدالت و کاربردهای آن در حوزه خانواده از منظر فقه اسلامی به تحلیل جامعی از مفاهیم عدالت در روابط زوجین والدین و فرزندان پرداخته است.

علت و هدف انتخاب این موضوع به عنوان رساله سطح ۴چه بوده است؟

هدف اصلی از انتخاب این موضوع، تبیین دقیق مبانی فقهی «عدالت» در بستر خانواده و شناسایی مصادیق کاربردی آن در روابط اعضای خانواده بوده است، این پژوهش در صدد است تا با درک عمیق از مفهوم عدالت، تمایز آن را با مفاهیم مشابه و انحرافی روشن سازد و تأثیر بنیادین آن را در استحکام و سلامت خانواده، فراتر از صرف نفی ظلم و فساد، نشان دهد.

چطور در کنار فعالیت های دیگر، زمان را برای نوشتن رساله مدیریت کردید؟

مدیریت زمان، با توجه به حجم وسیع فعالیت‌های علمی و اجرایی، یکی از چالش‌های کلیدی در فرآیند نگارش رساله بود. رویکرد من بر برنامه‌ریزی دقیق زمانی، اولویت‌بندی وظایف و تخصیص ساعات مشخصی از روز به امر پژوهش استوار بود، این نظم‌بخشی، امکان پیشبرد همزمان فعالیت‌های مختلف و تمرکز بر اهداف پژوهشی را فراهم ساخت.

آیا رابطه ای بین فعالیت شما به عنوان یک مدرس با پژوهش وجود دارد؟

قطعاً. فعالیت تدریس و پژوهش، ارتباطی دو سویه دارند. پژوهش، بستر تولید علم و اندیشه را فراهم می‌آورد و نتایج آن، محتوای غنی‌تری را برای تدریس مهیا می‌سازد. از سوی دیگر، مواجهه مستمر با مسائل و پرسش‌های طلاب در کلاس درس، می‌تواند جرقه اولیه‌ای برای طرح مسائل پژوهشی جدید باشد. بنابراین، پژوهش، نیروی محرکه رشد و تعالی در فعالیت‌های آموزشی است.

به نظر شما تحصیلات عالی شما چه نقشی در امر پژوهش دارد؟

تحصیلات عالی در امر پژوهش نقش موثری دارد. تحصیلات عالی، با فراهم آوردن دانش تخصصی، مهارت‌های تحقیق و روش‌شناسی علمی، بستری اثربخش برای انجام پژوهش‌های عمیق و نظام‌مند فراهم می‌آورد.

توصیه شما به طلاب برای مطالعه هدفمند چیست؟

طلاب با مباحث کلان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آشنا باشند و تلاش برای یافتن راهکارهای علمی و بومی بر اساس مبانی اسلامی، از اولویت‌های مطالعه هدفمند است که با پژوهش می توانند به این نیازها پاسخ بدهند.

توصیه شما برای طلاب سطح چهار که هنوز موفق به نوشتن رساله خود نشده اند چیست؟

طلاب از همان ابتدا که مشغول تحصیل در سطح ۴ شدند به فکر نوشتن یک تحقیق جامع و مفید برای خروجی تحصیل خود باشند و این تحقیق را مهمتر از دروس و واحدهای خود بدانند، چون این نتیجه علم و آگاهی آنها خواهد بود. برنامه‌ریزی زودهنگام، انتخاب موضوعی متناسب با علاقه و نیاز جامعه و پیگیری مستمر، کلید موفقیت در این مسیر است.

ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، در پایان اگر توصیه خاصی برای طلاب دارید، بفرمایید.

از حسن توجه شما سپاسگزارم. توصیه نهایی من به طلاب، پایبندی به رویکرد پژوهش‌محور در تمامی ابعاد تحصیل و فعالیت حوزوی است.

بازنگری در شیوه‌های آموزشی و پژوهشی، توجه جدی به کیفیت نگارش و دفاع از رساله‌ها و کوتاه‌سازی فرآیندهای تحصیلی با حفظ کیفیت، از جمله مواردی است که می‌تواند به ارتقای سطح علمی حوزه‌های علمیه کمک کند و باید مد نظر داشت که پژوهش، موتور محرکه پیشرفت و پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

نمايش اخبار

اوقات شرعی

امروز : سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴
۳۰ ربيع الاول ۱۴۴۷