به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت زینب کبری(سلاماللهعلیها)، نشست علمی «سیر پژوهشی نهجالبلاغه» با حضور سرکار خانم اعظم غلامپور، پژوهشگر و استاد حوزه علمیه، در جمع طلاب این مدرسه برگزار شد.
در آغاز این نشست، خانم غلامپور با استناد به کلامی از امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام) فرمود: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِي لَامِعَةِ الْعُيُونِ عَلَانِيَتِي وَ تُقَبِّحَ فِيمَا أُبْطِنُ لَكَ سَرِيرَتِي...».
وی در توضیح این دعا افزود: امام علی(ع) به درگاه خدا پناه میبرد از آنکه ظاهر انسان در چشم مردم نیکو جلوه کند اما باطن او در پیشگاه الهی ناپسند باشد؛ چنانکه در برابر مردم خود را نیکرفتار نشان دهد ولی اعمال درونیاش آلوده باشد.
این پژوهشگر نهجالبلاغه با اشاره به مفهوم ریا تصریح کرد: هدف ریاکاران جلب توجه مردم و دستیابی به منافع دنیوی است؛ در حالیکه امیرالمؤمنین(ع) این رفتار را خطایی بزرگ دانسته و پیامد آن را دوری از خداوند و گمشدن در وادی شرک و خودپرستی معرفی میکنند.
خانم غلامپور در ادامه با استناد به آیه ۲۶۴ سوره بقره گفت: «ای کسانی که ایمان آوردهاید، بخششهای خود را با منت و آزار باطل نسازید، همانند کسانی که اموال خود را برای خودنمایی در انفاق خرج میکنند و به خدا و روز قیامت ایمان نمیآورند...»
وی خاطرنشان کرد: در این آیه، ریا در کنار شرک قرار گرفته و عمل ریایی، بیثمر و بینتیجه دانسته شده است. قرآن کریم با شدت، مؤمنان را از چنین رفتاری بازمیدارد.
استاد غلامپور همچنین با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: پیامبر(ص) از روزگاری خبر دادهاند که در آن، مردم باطنی زشت و ظاهری آراسته برای طمع دنیا خواهند داشت؛ دینشان ریا و ترس از خدا در وجودشان ناپدید میگردد. در آن زمان، هرچند خدا را با تضرع بخوانند، دعایشان مستجاب نخواهد شد.
وی در پایان، در تعریف علمی و اخلاقی ریا اظهار داشت: ریا به این معناست که انسان عملی دارای ثواب را انجام دهد، اما هدف او رضای الهی نباشد؛ بلکه بخواهد در نگاه مردم پاک و صالح جلوه کند و مورد ستایش آنان قرار گیرد. چنین شخصی در حقیقت برای عبادت پروردگار، شریکی قائل شده است.
