به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، خانم بی بی مرضیه نقیب القراء در نشست اساتید مقطع سیکل مدرسه علمیه فاطمیه اشکذر به بررسی ویژگیهای روانشناختی نوجوانان و وظایف اساتید در مسیر ارتقای کیفیت تدریس پرداخت و گفت: نوجوانان در این دوره به دنبال مطرح شدن و ابراز وجود هستند و اساتید باید با درک صحیح این نیاز طبیعی، آن را به مسیر درست هدایت کنند.
وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به خصوصیات مهم دوران نوجوانی اظهار داشت: نوجوانان در این دوره به دنبال مطرح شدن و ابراز وجود هستند و اساتید باید با درک صحیح این نیاز طبیعی، آن را به مسیر درست هدایت کنند.
استاد حوزه در ادامه، به بیان نکات کاربردی برای تعامل سازنده با طلاب پرداخت و گفت: گوش دادن فعال به سخنان طلاب، حفظ آرامش در کلاس و گویش متعادل از جمله اصول مهمی است که استاد باید در فرایند تدریس رعایت کند.
در بخش دیگری این نشست، خانم نقیب القراء با تأکید بر اهمیت طرح درس نوشتاری و ذهنی، یادآور شد: تدریس زمانی مؤثر است که مبتنی بر یادگیری باشد و نخستین گام در یادگیری، تفکر است؛ چراکه در قرآن کریم بیش از ۲۵۰ آیه به دعوت انسان به تفکر اختصاص یافته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از روشهای نوین آموزشی همچون بارش فکری و تقویت انگیزه در میان طلاب از ابزارهای کلیدی برای تحقق یک تدریس مؤثر و ماندگار است.