بانوان حوزوی نسبت به فعالیت های پژوهشی اهتمام ویژه داشته باشند

شناسه خبر : 162425

1404/07/26

تعداد بازدید : 2

بانوان حوزوی نسبت به فعالیت های پژوهشی اهتمام ویژه داشته باشند
فاطمه مروتی، پژوهشگر و مدرس حوزه، گفت: طلاب توسل به حضرت حق و اهل‌بیت علیهم‌السلام را فراموش نکنند و سعی کنند مطالعات خود را در یک موضوع خاص به‌صورت منسجم انجام داده تا در یک موضوع خاص متخصص شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، فاطمه مروتی، بانوی فرهیخته و مدرس حوزوی متولد ۱۳۶۳ در اردکان، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری حوزه در یزد به تشریح مسیر علمی و اجرایی خود پرداخت.

وی که سابقه سال‌ها تدریس در حوزه و مسئولیت‌های متعدد مدیریتی را در کارنامه دارد، اخیراً رساله سطح چهار خویش را با عنوان «تحلیل و نقد آراء محمد شحرور در آیات الاحکام خانواده» به پایان رسانده است؛ پژوهشی که به یکی از مباحث مهم و چالش‌برانگیز فقهی و تفسیری معاصر پرداخته و دستاوردهای ارزشمندی را ارائه داده است.

وی یکی از چهره‌های فعال در عرصه آموزش و پژوهش دینی است که تحصیلات سطح عالی خود را در حوزه‌های علمیه فاطمه الزهرا (س) اردکان و حضرت زهرا (س) میبد به اتمام رسانده است و در کنار سال‌ها تدریس در حوزه از سال ۱۳۸۹، مسئولیت‌های اجرایی متعددی داشته و ی از سال ۱۳۹۵ تاکنون در مراکز دانشگاهی به تدریس دروس معارف مشغول است.

اخیراً رساله سطح چهار ایشان با عنوان «تحلیل و نقد آراء محمد شحرور در آیات الاحکام خانواده» به یکی از موضوعات مهم فقهی و تفسیری معاصر پرداخته و نتایج ارزشمندی را ارائه داده است.

به بهانه این موفقیت علمی و سوابق درخشان اجرایی، گفت‌وگویی با ایشان ترتیب داده‌ایم تا ضمن آشنایی با دغدغه‌های پژوهشی، انگیزه‌های انتخاب موضوع رساله و چگونگی مدیریت زمان در کنار فعالیت‌های متعدد، توصیه‌های راهگشای ایشان برای طلاب محقق را جویا شویم. مشروح این مصاحبه در ادامه آمده است.

لطفاً خودتان را معرفی کنید.

فاطمه مروتی هستم. متولد ۱۳۶۳ در اردکان. متأهل و دارای سه فرزند. تحصیلات سطح دو را در حوزه علمیه فاطمه الزهرا (س) اردکان و مقطع سه و چهار را در حوزه علمیه حضرت زهرا (س) میبد به اتمام رساندم.

کارها و فعالیت‌های خودتان را تا به امروز بفرمایید؟

از سال ۱۳۸۹ تاکنون مشغول به تدریس در حوزه هستم و از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ مسئولیت‌های اجرایی چون: معاون آموزش مقطع سطح سه اردکان به مدت سه سال، معاون پژوهش همان مرکز به مدت ۴ سال و به مدت سه سال و نیم مدیریت حوزه علمیه حضرت زهرا (س) احمدآباد را به عهده داشتم. از سال ۱۳۹۵ تاکنون نیز در مراکز دانشگاهی تدریس دروس معارف را بر عهده‌دارم.

موضوع رساله شما چیست؟ به‌طور مختصر در مورد آن توضیح دهید.

موضوع رساله: تحلیل و نقد آراء محمد شحرور درآیات الاحکام خانواده

قرآن کریم به عنوان منبع اصلی معارف اسلامی توسط پیامبر ـ صلی‌الله علیه واله ـ بدون کم‌وکاست در اختیار مردم و جامعه اسلامی قرار گرفت. این کتاب هدایتگر در تمام حوزه های موردنیاز بشر به روشنگری پرداخته و بابیان شیوای خود عالی‌ترین مطالب را در زمینه های اعتقادی، اخلاقی و فقهی در اختیار مردم قرار داده است. بخش قابل توجهی از آن آیات شامل وظایف فردی و اجتماعی انسان‌ها در قبال خانواده است؛ که در اصطلاح آیات الاحکام خانواده نامیده می‌شود. حکم فقهی این آیات با استفاده از تفاسیر فریقین و نظر فقها به دست میآید که افراد موظف هستند طبق آن عمل کنند. امروزه قرآن پژوهان معاصر برداشت‌هایی متفاوت از فقها و مفسران ارائه داده‌اند که ازجمله آنان دکتر محمد شحرور است.

این مهندس سوری با توجه به نگاه عصری به آیات قرآن و اعتقاد به تغییر و تحول در فقه سنتی برداشت‌های تفسیری متمایزی از این آیات دارد. وی اندیشه های خود را در قالب کتب، مقاله، سخنرانی ارائه میدهد و همین باعث ترویج اندیشههای وی در جامعه میشود؛ بنابراین گسترش نظرات او در این زمینه اگر با نارسای یهایی همراه باشد، موجب آسیب‌های زیادی برای افراد و خانواده‌ها میشود؛ زیرا خانواده بنیان و اساس جامعه است و افراد در خانواده به رشد و تعالی می‌رسند، اگر این نهاد ضربه ببیند بنیان جامعه در معرض آسیب قرار دارد. به همین جهت بررسی نظرات این قرآن‌پژوه با توجه به نظرات فقها و سایر مفسران ما را به فهم عمیق‌تری نسبت به این موضوع میرساند.

علت و هدف انتخاب این موضوع به‌عنوان رساله سطح ۴ چه بوده است؟

اولاً: علت انتخاب این موضوع علاقه ابتدایی که در بنده ایجاد شد بود. این علاقه مربوط به تحقیقات کلاسی درس مستشرقان در قرآن بود که با دیدگاههای مختلف و گاه متفاوت مستشرقان آشنا می‌شدم و این جرقه اولیه برای نوشتن رساله با این موضوع بود. در ثانی ثمرة نقد برداشتهای محمد شحرور در این موضوع تلاشی برای شفاف‌سازی نظرات تفسیری متفاوت وی، آشنا شدن با لغزش‌های تفسیری او و ارائه نظرات تفسیری درست در موضوع آیات الاحکام خانواده است.

چطور شما در کنار فعالیت‌های دیگر خود زمان را برای نوشتن رساله مدیریت کردید؟

در ابتدا توکل بر خداوند و اهل‌بیت علیهم‌السلام بود. سپس برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از تمامی فرصت‌ها مخصوصاً ایام تعطیل.

آیا رابطه‌ای بین فعالیت شما به‌عنوان یک مدرس با پژوهش وجود دارد؟

صد در صد. به نظر من یک مدرس موفق در وهله اول یک محقق و پژوهشگر موفق درزمینه تدریس دروس خویش است.

به نظر شما تحصیلات عالی شما چه نقشی در امر پژوهش دارد؟

تحصیلات عالی زمینه را برای انجام تحقیقات علمی و معتبر فراهم می‌کند.

توصیه شما به طلاب برای مطالعه هدفمند چیست؟

توسل به حضرت حق و اهل‌بیت علیهم‌السلام را فراموش نکنید و سعی کنید مطالعات خود را در یک موضوع خاص به‌صورت منسجم انجام دهید تا در یک موضوع خاص متخصص شوید.

توصیه شما برای طلاب سطح چهار که هنوز موفق به نوشتن رساله خود نشده‌اند چیست؟

تصمیم جدی، عزم راسخ، برنامه‌ریزی و مطالعه دقیق در موضوع رساله، استفاده مستمر از نظرات استاد راهنما، کم کردن فعالیت‌های جانبی.

ضمن تشکر از وقتی‌که در اختیار ما قراردادید، در پایان اگر توصیه خاصی برای طلاب دارید، بفرمایید.

هم دیگر را در نوشتن رساله ناامید نکنید، به هم امید بدهید و در پایان «تُوزیع الْوَقْت‏، تُوسِیعُ الوقت» اگر وقت درست تقسیم شود گسترش می‏یابد و زمان برای انجام همکارها پیدا می‏‌کنیم.

نمايش اخبار

اوقات شرعی

امروز : شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۴
۲۵ ربيع الثاني ۱۴۴۷