در این کارگاه، خانم معصومه دشتآبادی هدف از برگزاری چنین نشستهایی را توانمندسازی طلاب در نگارش علمی دانست و اظهار داشت: طلاب باید بتوانند در مدت کوتاه، موضوع را بهروشنی تبیین کنند، بیان مسئله را دقیق ارائه دهند، و رویکردهای متفاوت پژوهشی را با زبانی ساده توضیح دهند؛ ضمن آنکه عنوان تحقیق نیز باید همسو با روش پژوهش انتخاب شود.
وی با تشریح ساختار مقالات علمی گفت: یک پژوهش قوی نیازمند تعریف روشن جامعه هدف و نمونه آماری، انتخاب ابزار مناسب، روش علمی مداخله، و توضیح دقیق مراحل ورود و خروج افراد از مطالعه است. همچنین شیوه تجزیه و تحلیل دادهها باید به صورت شفاف بیان گردد تا مقاله از انسجام کافی برخوردار باشد.
خانم دشتآبادی با اشاره به تنوع روشهای پژوهشی، نمونههایی از ابزارها و روشهای کاربردی همچون پنل متخصصان (با رویکردهای دلفی و FGDs)، پرسشنامههای سواد رسانه و کیفیت زندگی را معرفی کرد و افزود: انتخاب ابزار سنجش باید متناسب با موضوع تحقیق و اهداف آن باشد.
وی در ادامه به تفاوتهای پژوهشهای کیفی و کمی پرداخت و توضیح داد: در رویکرد کیفی، پژوهشگر به دنبال درک عمیقتر پدیدهها از طریق مصاحبهها و تجربیات افراد است، در حالیکه در رویکرد کمی، اثربخشی از طریق مطالعات شبهآزمایشی با طراحیهای قبل و بعد و با یا بدون گروه گواه سنجیده میشود.
کارشناس پژوهشی همچنین با ارائه یک طرح نمونه در حوزه سواد رسانه، بر اهمیت انتخاب صحیح متغیرها، تعیین گروههای پژوهشی و استفاده از پرسشنامههای معتبر تأکید و بیان کرد: برآورد حجم نمونه نیز به سادگی از طریق فرمولهای آماری و روشهای آنلاین قابل محاسبه است.
وی در جمعبندی نهایی، همسویی عنوان با مسئله و روش تحقیق، رعایت نظم و ترتیب در نگارش، و انتخاب چند رویکرد پژوهشی کاربردی متناسب با موضوع را سه نکته کلیدی برای موفقیت در پژوهش دانست.