اعلانات
آلبوم تصاویر
مراسم کلنگ زنی ساختمان اموزشی مدرسه علمیه کوثر شهرستان خاتم همایش طلیعه حضور 1397 سفر مدیر محترم مرکز 1397 دومین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال  1396 تصاویر عید سعید غدیر اولین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال 1394 تصاویر نما مدرسه علمیه اردکان و خوابگاه مدرسه اردکان تصاویر نما و مدرسه علمیه الزهرا مهریز
اخبار
کد مطلب: 96921 تعداد بازدید: ۱۲

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س)یزد:

نشست پژوهشی با عنوان «باز خوانی واقعه عاشورا از منظر زن وخانواده » برگزارشد.

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۷:۲۴
معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان «باز خوانی واقعه عاشورا از منظر زن وخانواده » به صورت مجازی خبر داد.

به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب (سلام الله علیها)،خانم رئیسی  ضمن بیان این خبر افزود:با توجه به ضرورت بازخوانی واقعه عاشورا ونقش زنان  ، این نشست با حضور حجه الاسلام والمسلمین علوی نویسنده کتابهای عاشورایی برگزار شد..  

آقای علوی  تبیین واقعه عاشورا را درسه سطح بر شمرد وگفت : در سطح اول تنها وجود نازنین امام حسین (علیه السلام) است و انصافاً یک برگ زرین و جلوه خیلی ممتاز از عاشورا امام حسین(علیه السلام) است که در جای خود قابل توجه است.

وی در تبیین مشخصه های سطح دوم واقعه عاشورا افزود: لایه دوم و سطح دوم عاشورا حماسه  امام  واصحاب امام حسین(علیه السلام) است که دراین نگاه دوم ما جلوه هایی از اصحاب را هم باید ببینیم و اتفاقاً یک دنیای تازه ای از حرکت را برای ما باز میکند. نسبتی که امام با اصحاب خودش دارد و نسبتی که آنها با امامشان برقرار می‌کنند،پیام های زنده ای برای امروز ما دارد.

 حجت الاسلام علوی در بیان شاخصه سطح سوم اظهار داشت:درسطح سوم عاشورا ،حماسه امام و خانواده امام است در این سطح ما خانواده ها را به خصوص نقش زنان را در عاشورا می‌بینیم که یک نیمه پنهانی از کربلاست که خیلی کمتر به ظرافت این نیمه پنهان توجه شده است.

وی در بیان نقش زنان در واقعه عاشورا به  سخن شهید مطهری(رحمه الله علیه) استناد کرد و افزود:

شهید مطهری نقش مستقیم زن در تاریخ را با سه دیدگاه به این صورت بیان کرده است ، نگاه اول این است که برای زن هیچ گونه نقش مستقیمی در ساختن تاریخ قائل نبوده و برای او جز زائیدن و تربیت بچه و اداره داخل خانه نقشی دیگر مد نظر قرار ندهیم. بدین معنا که نقش زن در اجتماع نقش غیرمستقیم بوده و در درون خانواده از راه تأثیر خود بر مردان به عنوان یک شیء با ارزش و گرانبها نقش خود را ایفا کرده است.

حجت الاسلام علوی به نگاه دوم در مورد زن اشاره کرد وافزود:صورت دوم در نگاه تاریخی زن این است که زن عامل مؤثر در تاریخ است و نقش مستقیم در تاریخ دارد نه به عنوان شیء، بلکه به عنوان شخص بی ارزش. در این نگاه ممکن است در بعضی جهات شخصیت زن بالا رود، مانند علوم و ... و در این زمینه ها نقشی ایفا کند، ولی با گسست حریم بین زن و مرد، دیگر آن موجود گرانبها برای مرد نیست؛ زیرا ارزش زن در حفظ طبیعت زن است. آنجا که حریم دریده شود و زن از حالت اختصاص خارج شود و به صورت ارزان در اماکن عمومی برای سرگرمی و هوس بازی و در کوچه و بازار برای چشم چرانی و در مغازه ها برای جذب مشتری منفعت طلبان و شرکت های تجاری ظاهر شود، از ارزش خودش می افتد

وی در بیان نگاه سوم به نقش زنان گفت:صورت سومی هم وجود دارد و آن این است که زن به صورت یک شخص با ارزش است که می تواند از یک طرف شخصیت روحی و معنوی داشته باشد و از طرف دیگر، در اجتماع مبتذل نباشد، یعنی نه محدودیت و نه اختلاط، بلکه حضور با حریم.

استاد و پژوهشگر حوزوی به توضیح واژه حریم پرداخت و اظهار داشت:حریم مسئله ای است بین محدودیت زن و اختلاط زن و مرد. اسلام نقش آفرینی و حفظ شخصیت و ارزش زن را در پرتو رعایت حریم بین زن و مرد می داند. سلامت روانی و استوار بودن کانونهای خانوادگی، با رعایت عفاف و ضوابط اسلامی در جامعه حاصل می شود.

وی در ادامه نقش افرینی زنان در واقعه عاشورا  را به ۳ دسته قبل ،حین و بعد از عاشورا تفکیک کرد وگفت: نقش زن در عاشورا و به تعبیر دقیق تر و بهتر نقش خانواده ها در کربلا میتواند ازسه منظر و سه زاویه مورد بحث قرار بگیرد.

حجت الاسلام علوی به نقش زنان قبل از واقعه عاشورا اشاره کرد وافزود: قبل از عاشورا زنانی را می‌بینیم که اگر آنها را از تاریخ نادیده بگیریم بسیاری از اتفاقات مهم عاشورا را نیز باید نادیده بگیریم زنانی مثل جناب ماریه بن منقذ و شخصیت‌هایی مثل رویحه یا روعه که همسر جناب هانی بن عروه است که بعد از شهادت جناب هانی به همراه پسرشان به نام یحیی به عاشوراییان پیوست.

وی دربیان نقش زنان در واقعه عاشورا گفت:در مورد نقش زنان در عاشورا خیلی حرف های گفتنی وجود دارد، که فقط از مطالعه مقاتل می توان به ان دسترسی پیدا کرد. لذا خوب است  و جا دارد مقاتل و منابع را یک بار دیگر با این رویکرد بازخوانی کنیم.

استاد و پژوهشگر حوزوی، نقش زنان بعد از عاشورا را بسیار ارزشمند دانست وتاکید کرد: نقش زنان بعد از عاشورا بسیار ارزشمند و قابل ستایش است از جمله نقش همسری و خواهری زنان در خانواده ابا عبدالله الحسین(علیه السلام) که بعد از عاشورا هم پیام رسان و روشنگر واقعه عاشورا بودند.

وی درادامه به بیان مصادیقی از حماسه سازیهای زنان،در واقعه عاشورا پرداخت و در ضمن پاسخ به  سوالات احتمالی طلاب در این زمینه،ایشان را به نگارش نقش زنان در واقعه عاشورا در قالبهای جذاب و شیرین مثل نوشتن رمان، فیلمنامه و انجام یک سلسه کارهای هنری زیبا برای تبیین عاشورا توصیه نمود.