به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه کوثر هرات، استاد حوزه در ابتدا به نحوه مطالعه تاریخ پرداخت وگفت: تاریخ راباید هنرمندانه وکاربردانه مطالعه نمود زیرا اگر مطالعه تاریخ با هدف عبرت گرفتن نباشد؛ ارضاءحس کنجکاوی خواهد بود پس باید با آوردن گذشته به حال ،برای آینده خود از آن درس بگیریم وتوجه داشته باشیم آینده ای که اگر برایش برنامه ریزی نداشته باشیم وفراز ونشیب ها یش را محاسبه نکنیم ؛چه بسا آینده ای در انتظارمان خواهد بود که نتیجه آن سرنوشت وسرگذشتی بدتر از سرگذشت کسانی خواهد شد که آنان را لعن ونفرین می کنیم ؛کسانی که حتی فکرش را هم نمی کردند که چنین سرنوشتی برایشان رقم بخورد.
شهبازی در ادامه با بیان عبرت گرفتن از تاریخ عنوان داشت: ضمن مطالعه تاریخ با هدف عبرت گرفتن باید به دنبال پاسخ این سوال باشیم که چه شد قصه ی غصه دار عاشورای حسینی ، بعد از حدود نیم قرن از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله)در سال 61 هجری رخ داد کسی که جان ومیوه قلب پیامبر (صلی الله علیه وآله )،نورچشم، ذریه پیامبر (صلی الله علیه وآله ) امام بر حق مسلمین مظلومانه وغریبانه ،ندای«هل من ناصر ینصرنی» را فریاد کند اما از جانب هیچ کس لبیک شنیده نمی شود .چه شد آنان که هم آن حضرت را می شناختند وبه حقانیتش یقین داشتند وتوان یاری اش را هم داشتند اما سکوت کردند . با طرح این سوال ،در واقع خواص آن زمان باز خواست ومواخذه می شوند.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری (حفظه الله)در تبیین جایگاه خواص گفت: معیار اصلی برای برخورداری از عنوان خواص، میزان سواد یا عالم بودن نیست بلکه معیار، {برخورداری از جایگاهی سیاسی یا اجتماعی است}که باعث می شود افراد حرفی برای گفتن داشته باشند { در مورد موضوعات مختلف اظهار نظر می کنند و دیگران اورا به عنوان الگو وپیشوای پذیرفته اند}
شهبازی گفت:پاسخ این سوال که چرا فریاد مظلومیت و حقانیت امام حسین (علیه السلام)توسط خواص آن زمان شنیده نشد را باید در خطبه ای که آن حضرت، 2سال قبل از واقعه عظیم عاشورا در منی در جمع خواص ایراد نمود جستجو کنیم.آن حضرت در جمعی بیش از هزار نفر از اصحاب که جزء خواص بودند و در جامعه اثر گذار بودند وتک تک آنهامی توانستند در جایگاه خودشان نقش های را خلق نمایند اما کوتاهی کردند می فرمایند: "اعتبروا یا ایها الناس" عبرت بگیرید از برخوردی که خداوند با خواص از یهودیان ومسیحیان داشته،آنان که شاهد بودند که فساد وبی عدالتی جامعه شان را فرا گرفته است اما ساکت ماندند ونهی از منکر نکردند؛ لذا خداوند در قرآن می فرماید اهبار وربانیون ملعون هستند
امام حسین (علیه السلام)در این خطبه اشاره می کنند به برخی از عملکر دهای خواص؛ می فرمایند: شما امر به معروف ونهی از منکررا فراموش کردید حق ضعیفان را ضایع کردید از مال خودتان بذل وبخشش نکردید شما به جایی رسیدید کهارزش ها را احترام نمی کنید عدالت خواهان را اکرام نمی کنید ،تکلیف شناسان را قدر نمی گذارید؛عهد های خدا شکسته می شود وارزش ها تبدیل به ضد ارزش ها شداما شما ساکت هستید وحرف نمی زنید؛ شما خیانت کردید با سکوت ومسامحه کاری خود،سکوت کردید چون منافع وامنیت خودتان برایتان مهم بود سکوت کردید چون ترس آن داشتید که اگر حرفی بزنید وحق را بگویید دنیا یتان به خطر می افتد ، بدانید گرجه خود مرتکب گناه نشدید ولی چون سکوت کردید، معصیتش بیشتر است چون عالم به دین رسول خدا(صلی الله علیه وآله )بودید وچشم مردم به شما بود، شما را نماینده اسلام می دانستند شما آن جایگاه را گرفتیدوخراب کردید چون به مسئولیت خود عمل نکردید .
شهبازی در پایان جمع بندی مباحث خود بیان داشت: از سخنان امام حسین (علیه السلام) در می یابیم آنچه باعث سکوت خواص میشود رفاه طلبی،دنیاگرایی وفراموش کردن یاد خداوند می باشد.