اعلانات
آلبوم تصاویر
مراسم کلنگ زنی ساختمان اموزشی مدرسه علمیه کوثر شهرستان خاتم همایش طلیعه حضور 1397 سفر مدیر محترم مرکز 1397 دومین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال  1396 تصاویر عید سعید غدیر اولین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال 1394 تصاویر نما مدرسه علمیه اردکان و خوابگاه مدرسه اردکان تصاویر نما و مدرسه علمیه الزهرا مهریز
اخبار
کد مطلب: 94166 تعداد بازدید: ۲۱

استاد حوزه:

بالاترین عبادت از دیدگاه امام جواد(ع) اخلاص است

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۷:۰۵
حجت الاسلام حیدریان، استاد حوزه بیان کرد: با توجه به روایت امام جواد(علیه السلام) اخلاص، افضل اعمال و عامل مصون سازی عبادات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کوثر از یزد، حجت الاسلام حسین حیدریان، در مراسم شهادت امام جواد(ع) در جوار شهید گمنام مدرسه علمیه سطح دو فاطمة الزهرا(س) اردکان که با رعایت مسائل بهداشتی و فاصله اجتماعی برگزار شد، سالروز شهادت آن امام همام را تسلیت گفت و بر پیروی از سیره عملی امام جواد(علیه السلام) و آشنایی بیشتر با احادیث و زندگی آن حضرت تأکید کرد.

وی با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا «اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلَی اللَّهِ وَ اِلی رَسُولِهِ وَ اِلی اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ وَ اِلی فاطِمَةَ وَ اِلَی الْحَسَنِ وَ اِلَیْکَ بِمُوالاتِکَ...» بیان کرد: محبت و عشق به اهل بیت(علیهم السلام) زمینه ساز عشق به خداوند است و برپایی مراسم شهادت ائمه اطهار(علیهم السلام) نوعی ابراز محبت به این خاندان مطهر است.

استاد حوزه ادامه داد: امام جواد(علیه السلام) در روایتی می‌فرماید: «اَفضَلُ العِبادَةِ الإخلاصُ؛ بالاترین عبادت، اخلاص است» و به این معناست که هر عمل نیک و صالحی ممکن است آفت‌هایی داشته باشد که نتیجه و ثمره‌ آن را نابود می کند و آنچه عبادت را از این آفت مصون می سازد، «اخلاص» است.

حجت الاسلام حیدریان با بیان این مطلب که ریشه‌ اخلاص «توحید» است  بیان کرد: توحید دارای سه قسم است؛ «توحید در خالقیت» به این معنا که تنها آفریدگارعالم خداست و در جهان هستی هیچ خالقی جز خدای سبحان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: «توحید در ربوبیت تکوینی» قسم دیگر توحید به شمار می رود و به این معناست که خداوند می‌تواند در عالم تأثیر گذار باشد و به عبارتی دیگر مدبر عالم و در یک کلمه کارگردان جهان هستی خداوند متعال است.

کارشناس دینی ادامه داد: آخرین قسم توحید «ربوبیت تشریعی» است و به طور خلاصه و قابل فهم به معنای این است که تنها خداوند حق دارد به ما دستور دهد و انسان‌هایی که نسبت به دستورات الهی بی‌اعتنا هستند، فاقد این مرتبه از توحیدند.

حجت الاسلام حیدریان افزود: براساس آیات الهی و نقل قول‌هایی که از شیطان در قرآن آمده است، شیطان هم به خالقیت خدا و هم به ربوبیت تکوینی خدا و هم به معاد و قیامت ایمان داشته است، و تنها اشکال اصلی در ایمان شیطان، عدم ایمان او به ربوبیت تشریعی خداوند بود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: پذیرش توحید با زیربنای اخلاص در هر سه قسم آن و رسیدن به افضل عبادتی که امام جواد(علیه السلام) بیان فرمودند با عنایت الهی برای همه شیعیان میسر شود.

در پایان مراسم، حجت الاسلام حسین حیدریان به مرثیه سرایی و سوگواری در رثای امام محمد تقی(ع) پرداخت و شرکت کنندگان به سوگواری و گریه بر مصیبت آل الله پرداخت.