نشست پژوهشی:

نشست پژوهشی تبییین فلسفه حجاب از دیدگاه قرآن در مدرسه علمیه حضرت خدیجه بهاباد برگزار شد

شناسه خبر : 93942

1399/04/26

تعداد بازدید : 374

نشست پژوهشی تبییین فلسفه حجاب از دیدگاه قرآن در مدرسه علمیه حضرت خدیجه بهاباد برگزار شد
معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجه از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان تبیین فلسفه حجاب از دیدگاه قرآن خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام الله علیها، در نشستی که به صورت مجازی و از طریق پیام رسان ایتا برگزار شد آقای ابراهیم دهقان از مبلغین این شهرستان در تبیین حجاب گفت:حجاب در جهان بینی اسلامي ما ريشه الهي ديني دارد و خداوند در آیات متعدد قرآن كريم به همين امر اشاره و تاكيد می فرماید و از طرف دیگری در منابع مختلف فقهي و روایي اين موضوع به عنوان محور اصلی  مسائلي كه  غالب مسائل شرعي به آن گره خورده و جزء وظايف اصلي زن مسلمان شمرده شده بر آن تاكيد شده است.

 وي در ادامه با اشاره به آیات 30 و 31 سورة مبارکه نور در زمینه پوشش و حجاب زنان افزود:خداوند ابتدا به شرح وظایف مردان می پردازد و در آیه 31به شرح وظایف زنان می پردازد.

وي بيان كرد: دستور اول که هم برای مردان ذکر شده و هم برای زنان، مبارزه با چشم چرانی است .«به مردان و زنان باایمان بگو که چشم های خود را فرو گیرند واز نگاه کردن به نامحرم خودداری کنند.

مبلغ این شهرستان  به تشريح اين آیه شريفه پرداخت و افزود: یغضوا" از ماده" غض" در اصل به معنى کم کردن و نقصان است و در بسیارى از موارد در کوتاه کردن صدا یا کم کردن نگاه گفته مى‏شود، بنا بر این آیه نمى‏گوید مؤمنان باید چشمهاشان را فرو بندند، بلکه مى‏گوید باید نگاه خود را کم و کوتاه کنند، و این تعبیر لطیفى است به این منظور که اگر انسان به راستى هنگامى که با زن  یا مرد نامحرمى روبرو مى‏شود بخواهد چشم خود را به کلى ببندد ادامه راه رفتن و مانند آن براى او ممکن نیست، اما اگر نگاه را از صورت و اندام او بر گیرد و چشم خود را پائین اندازد گویى از نگاه خویش کاسته است و آن صحنه‏اى را که ممنوع است از منطقه دید خود به کلى حذف کرده.

ايشان در ادامه گفت: قابل توجه اینکه قرآن نمى‏گوید از چه چیز چشمان خود را فرو گیرند (و به اصطلاح متعلق آن فعل را حذف کرده) تا دلیل بر عموم باشد، یعنى از مشاهده تمام آنچه نگاه به آنها حرام است چشم برگیرند، اما با توجه به سیاق آیات مخصوصا آیه بعد که سخن از مساله حجاب به میان آمده به خوبى روشن مى‏شود که منظور نگاه نکردن به زنان و مردان نامحرم است، شأن نزولى هم که درباره ی این آیه ذکر شده است  این مطلب را تایید مى‏کند

دهقان  با استفاده از آیه 59سوره ی مبارکه ی احزاب که از واژه ی «جلباب»استفاده کرده است گفت:  از اين آيه می توان برداشت کرد که چادر بهترین و کاملترین نوع حجاب است‌.به عبارت دیگر حجاب کامل حجابی هست که تمام برجستگی های زن را به صورت کامل بپوشاند.

وي در ادامه افزود: حقیقت آن است که وقتی زن پوشیده و با وقار از خانه بیرون رود و جانب عفاف و پاک دامنی را رعایت کند، فاسدان و مزاحمان جرأت هتک حیثیت او را در خود نمی‏یابند. بیمار دلانی که در پی شکار می‏گردند، فرد دارای حریم را شکاری مناسب نمی‏بینند. در روایات آمده است: «المرأه ریحانه؛زن همچون ریحانه یا شاخه گلی ظریف است.» بی‏تردید اگر باغبان او را پاس ندارد، از دید و دست گلچین مصون نمی‏ماند. قرآن کریم، زنان ایده آل را که در بهشت جای دارند، به مروارید محجوب و پوشیده در صدف تشبیه می‏کند: «کأَمْثالِ اللو لو الْمَکنُونِ.»( سوره واقعه: 23)

آقای دهقان در پایان در جمع بندی نشست خود اظهار داشت: پوشش و حجابی که اسلام مطرح می کند به سبب حفظ ارزش و کرامت زن است، برای حفظ و تحکیم روابط زن و مرد است ، برای مصون ماندن زنان و مردان و دختران و پسران از گناه است ، برای برقراری روابط درست بین زن و مرد است ، برای جلوگیری از بازیچه شدن زنان و دختران است، برای جلوگیری از فساد مردان است، برای حفظ ارزش های انسانی و اسلامی است ، برای حفظ نظام طبیعی حاکم بر جهان است و از همه مهمتر سعادت و کمال دنیوی و اخروی زنان و مردان است.

نمايش اخبار

اوقات شرعی

امروز : پنجشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۴
۷ محرم ۱۴۴۷