به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد، کارگاه آموزشی و مهارتافزایی پژوهشی با عنوان «فرایند تولید مقالات کوتاه نویس سئو» با حضور طلاب سطوح دو و سه، جمعی از اساتید و کارکنان برگزار شد. هدف از برگزاری این کارگاه، افزایش مهارت طلاب در نگارش محتوای علمی–دینی و ایجاد انگیزه برای فعالیت رسانهای در حوزه تبلیغ دین و معرفت اسلامی بود.
در این کارگاه، رقیه زارع، استاد حوزه و مربی سئو مراحل نگارش یک مقاله سئو را بهصورت کاربردی آموزش داد و برخی از اصطلاحات مرتبط با فضای دیجیتال را برای شرکتکنندگان توضیح داد.
وی در این جلسه درباره مفاهیم پایهای اینترنت، نحوه عملکرد موتورهای جستجو، و دلایل نمایش برخی سایتها در صفحه نخست گوگل سخن گفت و تعریف ساده و قابل فهمی از سئو ارائه کرد.
زارع در ادامه با اشاره به دلایل اهمیت نگارش مقالات سئو گفت: نگارش مقاله سئو موجب افزایش بازدید ارگانیک، جذب مخاطب هدفمند، ارتقای اعتبار علمی یا تجاری، افزایش نرخ تبدیل و تقویت رقابتپذیری محتوای دینی و فرهنگی میشود.
او افزود: مقالهنویسی سئو علاوه بر توسعه محتوای معتبر در فضای مجازی، در تقویت هویت ملی و فرهنگی و افزایش آگاهی عمومی نقش بسزایی دارد. این نوع مقالات باعث نشر گستردهتر علوم و معارف دینی و پاسخگویی مؤثر به پرسشها و دغدغههای مذهبی مخاطبان میشود.
استاد حوزه در ادامه، تفاوت میان مقالات علمی–پایانی طلاب سطح دو و سه با مقالات سئو را تبیین کرد و گفت: مقالات سئو معمولاً کوتاهتر، دارای لحن غیررسمیتر و می تواند فاقد ارجاع به منابع رسمی باشد.
وی تأکید کرد: طلاب خواهر باید به تولید محتوای دینی در فضای مجازی ورود پیدا کنند و بر اساس اصول سئو، مقالاتی هدفمند و قابلدرک برای مخاطبان خود بنویسند؛ چرا که این امر از وظایف امروز حوزه علمیه در دنیای رسانهای است.
در بخش دیگری از این کارگاه، زارع به آموزش مقاله سئو پرداخت و مفهوم پرسونای مخاطب را تشریح کرد و بهصورت عملی نمونهای از آن را الگوسازی نمود و بیان داشت: شناخت ویژگیهای فردی و رسانهای مخاطب –از جنسیت و سن گرفته تا علایق و دغدغهها –تأثیر زیادی در انتخاب فرمت محتوا، طراحی موضوعات جذاب و افزایش تعامل مؤثر با مخاطب دارد.
زارع بعد از توضیح کلمات اصلی به بیان شیوه عنوان زدن در مقالات سئو پرداخت و گفت: عنوان قوی یکی از مهمترین عناصر سئو است، چون نه تنها به گوگل میگوید مقاله شما درباره چیست، بلکه اولین چیزی است که کاربر در نتایج جستجو میبیند، عنوان مقاله شما است.
زارع با اشاره به اینکه مقدمه قوی، کلید نگه داشتن کاربر در صفحه و متقاعد کردن گوگل به این است که محتوای شما ارزشمند است، گفت: مقدمه خوب باید در کمتر از ۱۵۰ کلمه، سه هدف اصلی را محقق کند جلب توجه، اعتباردهی و هدایت خواننده.
وی به بیان شیوه نوشتن پیش نویس مقاله و ویرایش آن پرداخت و در پایان خاطر نشان کرد: دقت داشته باشید که باید متن را انسانپسند بنویسید نه برای جلب توجه گوگل.
