کارگاه روش تحقیق با محوریت ساختار مقالات علمی ویژه طلاب یزدی برگزار شد

شناسه خبر : 160279

1404/05/11

تعداد بازدید : 6

کارگاه روش تحقیق با محوریت ساختار مقالات علمی ویژه طلاب یزدی برگزار شد
دومین جلسه کارگاه «روش تحقیق» با تدریس خانم معصومه دشت‌آبادی و با حضور جمعی از طلاب پژوهشگر مدارس علمیه خواهران استان یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه علمیه خواهران استان یزد، کارگاه روش تحقیق به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد با محوریت جست‌وجوی اصولی منابع علمی، آشنایی با شیوه‌های ارجاع‌دهی و رفرنس‌نویسی و نیز ساختار استاندارد مقالات علمی برگزار شد .

در این کارگاه خانم دشت‌آبادی با اشاره به اهمیت ترتیب اسامی نویسندگان در مقالات علمی گفت: توافق بر سر ترتیب نام‌ها و تعیین نویسنده مسئول (مشخص‌شده با علامت ستاره) ضروری است. همچنین درج صحیح وابستگی سازمانی (Affiliation) برای هر نویسنده اهمیت دارد و خطا در آن می‌تواند به عدم دریافت امتیاز پژوهشی منجر شود.

وی در تشریح ساختار مقاله، «مقدمه» را مهم‌ترین رکن دانست و توضیح داد: در مقدمه باید تعریف متغیرهای وابسته و مستقل، توصیف جامعه پژوهش، مرور پیشینه، اشاره به آمارهای مرتبط و ضرورت انجام پژوهش، و در نهایت طرح پرسش یا مسئله اصلی به ترتیبی دقیق و هرکدام در پاراگرافی مستقل و مستند به منابع معتبر بیان شود.

در بخش روش تحقیق، مدرس کارگاه ضمن تبیین تقسیم‌بندی پژوهش‌ها به دو رویکرد کمی و کیفی، درباره تبیین نوع پژوهش، جامعه و نمونه، روند اجرای کار، معیارهای ورود و خروج نمونه‌ها و معرفی ابزارهای گردآوری داده و شیوه‌های اعتباریابی آنها توضیحاتی ارائه کرد.

دشت‌آبادی در جمع‌بندی به تبدیل پایان‌نامه به مقاله پرداخت و تصریح کرد: با استفاده از بخش‌هایی از پایان‌نامه و اعمال تغییرات لازم می‌توان یک مقاله علمی استخراج کرد.

به گفته وی، عنوان، چکیده، بیان مسئله (به‌جای مقدمه مفصل)، روش، ابزار، آمار و نتایج، پیشنهادها و منابع از جمله بخش‌هایی است که با بازنویسی و انطباق با استانداردهای مقاله‌نویسی قابلیت بهره‌گیری دارند.

این کارگاه با هدف توانمندسازی پژوهشگران در یافتن منابع معتبر و پرهیز از تکرار پژوهشی برگزار شد و نکات کاربردی برای آغاز یک پژوهش علمی استاندارد را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داد.

نمايش اخبار

اوقات شرعی

امروز : جمعه ۱۷ مرداد ۱۴۰۴
۱۳ صفر ۱۴۴۷