تقابل بین اندیشه الهی و اندیشه شیطانی، ریشه اصلی تقابل بین حق و باطل است

شناسه خبر : 159083

1404/03/12

تعداد بازدید : 4

تقابل بین اندیشه الهی و اندیشه شیطانی، ریشه اصلی تقابل بین حق و باطل است
استاد حوزه گفت:تقابل بین اندیشه الهی و اندیشه شیطانی، ریشه اصلی تقابل بین حق و باطل است

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها شهرستان مهریز معاون پژوهش این مدرسه از برگزاری  سومین نشست از نشستهای پژوهشی با موضوع چرایی مقاومت توسط سرکارخانم حکیمی استاد حوزه در جمع اساتید و طلاب این مدرسه خبر داد.

حیدری افزد: محور اصلی سخنان ایشان، تبیین مفهوم "ولایت الهی" و جایگاه انسان در مسیر کسب این فضیلت والا بود.

خانم حکیمی در ابتدای سخنان خود با اشاره به این‌که مقام ولایت الهی، عطیه خداوند به انسان است، تاکید کردند که این مقام، انحصاری برای پیامبران و ائمه معصومین (ع) نبوده و تمامی انسان‌ها با کسب شایستگی‌ها و صفات الهی می‌توانند به آن دست یابند.

وی با تشریح نقش انسان در عالم هستی، اظهار داشت: انسان با اختیار و اراده خود می‌تواند مظهر صفات الهی شده و به جایگاهی برسد که فرشتگان نیز به مقام او تسبیح گویند. لازمه رسیدن به این جایگاه، قرار گرفتن در مسیر تکامل، تبعیت از وجدان و ایستادگی در برابر غرایز نفسانی است.

خانم حکیمی در بخش دیگری از سخنان خود به تقابل همیشگی حق و باطل اشاره کرده و گفت: تقابل بین اندیشه الهی و اندیشه شیطانی، ریشه اصلی تقابل بین حق و باطل است. این تقابل در طول تاریخ بین پیامبران و فرعون‌ها وجود داشته است.

او در ادامه با اشاره به داستان شیطان و نافرمانی اش در مقابل خدا بیان داشت: شیطان به دلیل نافرمانی از خداوند و ادعای برتری، از درگاه الهی رانده شد و مورد لعنت قرار گرفت وی با انتقاد از تفکر وابستگی به قدرت‌های خارجی، آن را نشأت گرفته از تفکر شیطانی دانست.

خانم حکیمی با اشاره به از دست دادن فرصت توبه توسط شیطان، تاکید کرد: لعنت الهی شامل تمام کسانی می‌شود که به ناکارآمدی حکومت الهی و توانایی ابرقدرت‌ها در حل مشکلات جوامع معتقدند.

او افزود: ریشه اصلی تقابل بین حق و باطل به زمانی باز می‌گردد که شیطان در برابر فرمان خداوند سرپیچی کرد و گفتمان خود را بر گفتمان الهی ارجح دانست، شیطان همواره به دنبال القای این تفکر است که قدرت و زور، ملاک حاکمیت و روابط در عالم هستی است، در حالی که خداوند به بندگان صالح خود وعده حاکمیت بر زمین را داده است.

وی با تبیین تفاوت بین حاکمیت سیاسی و ولایت، تصریح کرد: حاکمیت سیاسی یزید بر امام حسین (ع) به معنای سلب ولایت از ایشان نبود، چرا که ولایت مفهومی بسیار وسیع‌تر و والاتر از حاکمیت سیاسی است در واقع حاکمیت سیاسی در مقابل ولایت قرار گرفت و یزید حاکمیت سیاسی را از امام حسین (ع) گرفت، اما نتوانست ولایت ایشان بر عالم هستی را خدشه دار نماید و ازبین ببرد.

خانم حکیمی با بیان ماجرای سر بریده امام حسین (ع) و قرائت قرآن گفت: این واقعه به عنوان معجزه‌ای برای اثبات ولایت امام حسین (ع) و ناتوانی یزید در از بین بردن آن و قرائت قرآن توسط سر بریده، نشان‌دهنده باطل بودن ادعاهای یزید و حقانیت امام حسین (ع) است.

استاد حوزه در ادامه به معجزات پیامبران الهی نظیر زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی (ع) و جاری ساختن چشمه از دل سنگ توسط حضرت موسی (ع)وغیره اشاره کرده و آن را جلوه‌ و نمونه ای از ولایت و قدرت ایشان بر عالم هستی دانست و بیان داشت: ولایت مختص پیامبران و ائمه نیست، بلکه انسان‌ها نیز می‌توانند در سایه اطاعت از آن‌ها به این مقام برسند.

خانم حکیمی اظهار داشت: حکومت به دست انسان‌های صالح محقق می شود؛ چرا که خداوند وعده داده است که در نهایت زمین به بندگان صالح خواهد رسید. این وعده در تقابل با اندیشه شیطانی است که معتقد است حکومت باید به دست انسان‌های قوی و زورمند باشد.

او در ادامه با انتقاد از رویکرد برخی افراد در جامعه که حل مشکلات را در گرو ارتباط با قدرت‌های خارجی می‌دانند، گفت: طبق سخنان مقام معظم رهبری، لازم است بر توانایی‌های داخلی تکیه کرد و به دشمنان اعتماد نکرد.

ایشان در پایان سخنان خود با انتقاد از مذاکره با دشمنان و تحریم‌های اعمال شده بر ایران، تاکید کردند که دشمنان به دنبال تضعیف و وابسته کردن کشور هستند و ارتباط با قدرت‌های استکباری را نوعی التماس و ذلت دانسته و مذاکرات جاری با این کشورها را محکوم کردند.

 

نمايش اخبار

ارتقاء سطح مهارتی نرم افزار word
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۴

ارتقاء سطح مهارتی نرم افزار word

اوقات شرعی

امروز : پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
۸ ذي الحجة ۱۴۴۶