مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) اردکان

نشست علمی- پژوهشی با موضوع «نکته های معارفی زیارت عاشورا» با حضور حجت الاسلام و المسلمین احسان فتاحی

شناسه خبر : 111426

1400/06/21

تعداد بازدید : 154

نشست علمی- پژوهشی با موضوع «نکته های معارفی زیارت عاشورا» با حضور حجت الاسلام و المسلمین احسان فتاحی
با همکاری واحدهای پژوهشی و فرهنگی حوزه‌های علمیه فاطمه‌الزهرا(سلام الله علیها) اردکان و مرکز تخصصی فقه و اصول اردکان نشست علمی- پژوهشی با موضوع «نکته های معارفی زیارت عاشورا» با حضور حجت الاسلام و المسلمین احسان فتاحی- استاد حوزه- با حضور اساتید و طلاب مدرسه در فضای مجازی به صورت هفتگی در ماه محرم برگزارشد.

به گزارش معاونین پژوهش  و فرهنگی مدرسه علمیه  فاطمه الزهراء (سلام الله علیها)، در هفته دوم این نشست حجت الاسلام و المسلمین احسان فتاحی گفت:  برای سلام و احساس حضور در محضر امام حسین(علیه السلام)لازم است به سمت قبله توجه کرد. برای اینکه توجه نفس بیشتر شود مناسب است انسان در بالای بلندی یا در بیابان برود و ابتدا با نظر انداختن به جانب سمت راست و چپ توجه نفس را تمرکز دهد و سپس با تمام توجه به سمت قبله رو کند. استفاده از حرکات دست (مانند انگشت اشاره به سمت قبله بگیرد یا حالت قنوت و مانند آن بگیرد) می­تواند انسان را در این توجه یاری دهد.

ایشان افزود: در فراز بزرگی مصیبت به بزرگی مصیبت در میان اهل اسلام و اهل آسمان اشاره شده است. متأسفانه در شبکه­های اجتماعی گاه اینگونه گفته می­شود که آنچه در کربلا اتفاق افتاد در جاهای دیگر گاه به شکل سخت­تر اتفاق افتاده است و کسی برای آن گریه نمی­کند. در این فراز گفته نمی­شود مصیبتی سخت­تر از مصیبت کربلا در زمین نبوده است؛ بلکه می­گوید مصیبت بزرگ برای اهل اسلام است.

آقای فتاحی بیان کرد: اهل آسمان اعتباراتشان با اهل دنیا متفاوت است. آنها حجت خدا و قرب به خدا داشتن ابی عبدالله را می­دانند. هر چه ولی خدا مقامش بیشتر باشد، مصیبت اهانت و قتل آنها، نزد اهل آسمان بزرگ­تر است.

وی ادامه داد:  در فرازهای  لعن زیارت، لعن به معنای عقاب، دورباد از رحمت خدا است و به دلیل گناهی که فرد انجام داده است از رحمت خدا دور می‌باشد. این کلمه با سب و ناسزا گفتن متفاوت است و لعن در جایی استفاده می‌شود که تکلیف وجود داشته باشد؛ لذا لعن حیوان و کودک نادرست است. این واژه 37 بار در قرآن استفاده شده است و خدا گاه به شکل عمومی لعن کرده؛ مثل لعن الله الکافرین و گاه به شکل خاص می‌‌با­شد؛ مثل لعن اهل کتابی که تحریف کردند و گاه شخص خاص مطرح است مثل لعن شیطان. در روایات نیز پیامبر گاه گروه­هایی را لعن کرد مثل لعن رشوه­دهندگان و گیرندگان، لعن تارکین امر به معروف و لعن تارک نماز و گاه اشخاصی را لعن کرده است مثل لعن حکم بن عاص پدر مروان حکم و مروان و ابوسفیان و معاویه.

فتاحی اظهارکرد: به لحاظ ایمان لعن موجب می­شود انسان گرایش به باطل نداشته باشد. قلب انسان به عنوان حقیقت انسان سه بعد دارد: بعد معرفتی، بعد گرایشی و بعد عملی. در بعد گرایشی اگر انسان به باطل میل داشته باشد این میل می­تواند زمینه انحراف انسان را فراهم سازد. بر این اساس خدا به انسان­ها دستور داده نسبت به شیطان دشمنی کنید: فاتخدوه عدوا. دشمن دانستن شیطان موجب می­شود انسان به شیطان نزدیک نشود. به لحاظ اجتماعی لعن یک گروه، موجب می­شود آن امت یا جامعه از آن گروه فاصله بگیرد و روند مخالف آن گروه را بگیرد. به عبارتی موجب معرفت افزایی یک جامعه می­شود.

نمايش اخبار

اوقات شرعی

امروز : پنجشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۴
۷ محرم ۱۴۴۷