اعلانات
آلبوم تصاویر
مراسم کلنگ زنی ساختمان اموزشی مدرسه علمیه کوثر شهرستان خاتم همایش طلیعه حضور 1397 سفر مدیر محترم مرکز 1397 دومین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال  1396 تصاویر عید سعید غدیر اولین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال 1394 تصاویر نما مدرسه علمیه اردکان و خوابگاه مدرسه اردکان تصاویر نما و مدرسه علمیه الزهرا مهریز
اخبار
کد مطلب: 111426 تعداد بازدید:

مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) اردکان

نشست علمی- پژوهشی با موضوع «نکته های معارفی زیارت عاشورا» با حضور حجت الاسلام و المسلمین احسان فتاحی

یکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۴:۰۸
با همکاری واحدهای پژوهشی و فرهنگی حوزه‌های علمیه فاطمه‌الزهرا(سلام الله علیها) اردکان و مرکز تخصصی فقه و اصول اردکان نشست علمی- پژوهشی با موضوع «نکته های معارفی زیارت عاشورا» با حضور حجت الاسلام و المسلمین احسان فتاحی- استاد حوزه- با حضور اساتید و طلاب مدرسه در فضای مجازی به صورت هفتگی در ماه محرم برگزارشد.

به گزارش معاونین پژوهش  و فرهنگی مدرسه علمیه  فاطمه الزهراء (سلام الله علیها)، در هفته دوم این نشست حجت الاسلام و المسلمین احسان فتاحی گفت:  برای سلام و احساس حضور در محضر امام حسین(علیه السلام)لازم است به سمت قبله توجه کرد. برای اینکه توجه نفس بیشتر شود مناسب است انسان در بالای بلندی یا در بیابان برود و ابتدا با نظر انداختن به جانب سمت راست و چپ توجه نفس را تمرکز دهد و سپس با تمام توجه به سمت قبله رو کند. استفاده از حرکات دست (مانند انگشت اشاره به سمت قبله بگیرد یا حالت قنوت و مانند آن بگیرد) می­تواند انسان را در این توجه یاری دهد.

ایشان افزود: در فراز بزرگی مصیبت به بزرگی مصیبت در میان اهل اسلام و اهل آسمان اشاره شده است. متأسفانه در شبکه­های اجتماعی گاه اینگونه گفته می­شود که آنچه در کربلا اتفاق افتاد در جاهای دیگر گاه به شکل سخت­تر اتفاق افتاده است و کسی برای آن گریه نمی­کند. در این فراز گفته نمی­شود مصیبتی سخت­تر از مصیبت کربلا در زمین نبوده است؛ بلکه می­گوید مصیبت بزرگ برای اهل اسلام است.

آقای فتاحی بیان کرد: اهل آسمان اعتباراتشان با اهل دنیا متفاوت است. آنها حجت خدا و قرب به خدا داشتن ابی عبدالله را می­دانند. هر چه ولی خدا مقامش بیشتر باشد، مصیبت اهانت و قتل آنها، نزد اهل آسمان بزرگ­تر است.

وی ادامه داد:  در فرازهای  لعن زیارت، لعن به معنای عقاب، دورباد از رحمت خدا است و به دلیل گناهی که فرد انجام داده است از رحمت خدا دور می‌باشد. این کلمه با سب و ناسزا گفتن متفاوت است و لعن در جایی استفاده می‌شود که تکلیف وجود داشته باشد؛ لذا لعن حیوان و کودک نادرست است. این واژه 37 بار در قرآن استفاده شده است و خدا گاه به شکل عمومی لعن کرده؛ مثل لعن الله الکافرین و گاه به شکل خاص می‌‌با­شد؛ مثل لعن اهل کتابی که تحریف کردند و گاه شخص خاص مطرح است مثل لعن شیطان. در روایات نیز پیامبر گاه گروه­هایی را لعن کرد مثل لعن رشوه­دهندگان و گیرندگان، لعن تارکین امر به معروف و لعن تارک نماز و گاه اشخاصی را لعن کرده است مثل لعن حکم بن عاص پدر مروان حکم و مروان و ابوسفیان و معاویه.

فتاحی اظهارکرد: به لحاظ ایمان لعن موجب می­شود انسان گرایش به باطل نداشته باشد. قلب انسان به عنوان حقیقت انسان سه بعد دارد: بعد معرفتی، بعد گرایشی و بعد عملی. در بعد گرایشی اگر انسان به باطل میل داشته باشد این میل می­تواند زمینه انحراف انسان را فراهم سازد. بر این اساس خدا به انسان­ها دستور داده نسبت به شیطان دشمنی کنید: فاتخدوه عدوا. دشمن دانستن شیطان موجب می­شود انسان به شیطان نزدیک نشود. به لحاظ اجتماعی لعن یک گروه، موجب می­شود آن امت یا جامعه از آن گروه فاصله بگیرد و روند مخالف آن گروه را بگیرد. به عبارتی موجب معرفت افزایی یک جامعه می­شود.