اعلانات
آلبوم تصاویر
مراسم کلنگ زنی ساختمان اموزشی مدرسه علمیه کوثر شهرستان خاتم همایش طلیعه حضور 1397 سفر مدیر محترم مرکز 1397 دومین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال  1396 تصاویر عید سعید غدیر اولین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال 1394 تصاویر نما مدرسه علمیه اردکان و خوابگاه مدرسه اردکان تصاویر نما و مدرسه علمیه الزهرا مهریز
اخبار
کد مطلب: 111388 تعداد بازدید:

مدرسه علمیه کوثر(سلام الله علیها)هرات

برگزاری نشست پژوهشی با موضوع پاسخ به شبهات با حضور طلاب ،اساتید ودانش آموختگان در فضای مجازی

شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۲:۳۰
معاون پژوهش از برگزاری نشست پژوهشی با موضوع پاسخ به شبهات با حضور طلاب ،اساتید ودانش آموختگان در فضای مجازی خبر داد.

 

به مناسبت ایام ماه محرم نشست پژوهشی با موضوع پاسخ به شبهات  با حضور طلاب ،اساتید ودانش آموختگان در فضای مجازی برگزار شد. دراین نشست «خانم ریحانه عبدلی»به عنوان کارشناس به شبهات مط رح شده پاسخ دادند.

اولین شبهه ای که خانم عبدلی به آن پاسخ دادند چرا با وجود نهر علقمه وامکان دستیابی به آب بسیار  امام حسین (علیه السلام)اقدام به حفر چاه نکردند.

عبدلی گفت:پیامبران وامامان معصوم (علیهم السلام)ملزم بودند که در تمام کارها وزندگی روز مره خود از علم وقدرت عادی استفاده کنند ودر برخورد با دوستان ودشمنان برای برآورده شدن نیازهای زندگی خود از علم وتوانایی از طریق عادی به دست آمده استفاده کنند ودر برخورد با ستمکاران از راه های معمولی استفاده می کردندودست به کارهای خارق العاده نمی زدند مگر در موارد مخصوص به اذن الهی .

عبدلی اضافه کرد:مصلحت دین خداوند وهدایت مردم در آن بود که حادثه روز عاشورا اتفاق بیفتد واین رانیزبدانیم که آزمایش الهی یکی از سنت های الهی است که درآیات بسیاری بیان شده است ودر مورد همه انسانها از جمله پیامبران وامامان جاری می شود.

چرا وقتی ملائکه به کمک امام حسین (علیه السلام)آمدند امام حسین(علیه السلام)قبول نکردند ؟ دومین شبهه ای بود که عبدلی به آن پاسخ داد وگفت:از جمله دلائل مهمی که امام حسین(علیه السلام)این یاری وکمک را نپذیرفت عبارتند از:منحصربودن اصلاح امت پیامبر اکرم(صل الله علیه وآله)در آن شرایط بحرانی به شهادت ،اشتیاق لقاءالهی ،مقدر بودن شهادت برای آن حضرت،بودن شهادت نزد آن حضرت به عنوان گرامی ترین وزیباترین مرگ وانجام این مأموریت الهی به صورت طبیعی.

عبدلی در ادامه گفت:درباره نزول نصرت الهی برای کمک به امام حسین (علیه السلام)به وسیله فرشتگان , احادیثی از ائمه معصومین (علیهم السلام) بیان شده است که به این امر تصریح می کند ازجمله شیخ مفید (ره)در روایتی از امام صادق (علیه السلام)این نکته را نقل کرده است.زمانی که امام حسین (علیه ا (( خدا به شما جزای خیر دهد من مسئول کار خود هستم ومحل وزمان قتل من نیز مشخص است )) فرشتگان گفتند اگر امر شما نبود همه دشمنان راهلاک می کردیم وحضرت باز فرمودند ((مابر این کار از شما تواناتریم امام چنین نمی کنیم تا آنها که گمراه می شوند بااتمام حجت باشد وآنها که راه حق را می پذیرند با آگاهی ودلیل آشکار باش)).

عبدلی در ادامه در پاسخ به شبهه چرا حتما اسارت باید اتفاق بیفتد شهادت امام حسین (علیه السلام)ویاران با وفایش برای اثبات حقانیت امام حسین(علیه السلام)وهمچنین  برای اثبات شقاوت ورذالت یزیدیان کافی نبود؟گفت:وقتی سیر کلی زندگی حضرت زینب (سلام الله علیها)را در نظر می گیریم به نظر می رسد که از بدو تولد ،یک سیر تربیتی ورشد شخصیتی برای ایشان در نظر گرفته شده تا برای واقعه کربلا واسارت بعد از آن آماده باشند .

عبدلی همچنین اضافه کرد درست است که شهادت بسیار موثر ونقش آفرین بود والبته شور و شعوررهم با خود دارد اما اسارت زنان وکودکان حادثه ای است که نقش را برجسته تر کرده است .اگر همه کربلا در اقامه دلیل وبرهان جمع می شد باید همه مردم شعوردرک واقعه را داشته باشنداما می دانیم که همه شعور درک در این سطح را ندارند ودر عین حال شوری، نیازی است تاوقایع بهتر ومؤثرتر در ذهن ها باقی بمانند هر چند شهادت هم دارای شور است اما قیام امام حسین(علیه السلام)آن قدرعظیم است که باید وقایع بزرگی در کنار هم قرار بگیرند تا اوج  واقعه را به نمایش بگذارد

.

آخرین شبهه ای که دراین نشست پژوهشی به آن پاسخ داده شد :آیا کاروان اسراء با وجود شرایط  بسیار سخت  اسارت  زنان وکودکان,  روز اربعین سال 61 به کربلا باز گشتند ؟عبدلی در پاسخ به این شبهه گفت:در مورد این شبهه 3دیدگاه وجود دارد

دیدگاه اول :افرادی چون استاد شهید مطهری (ره)  بازگشت کاروان اسراء به  کربلا وملاقات آنان با جابربن عبدالله را در سال 61  با آن همه مشکلات در اسارت ودر این مدت زمان کوتاه رفتن به شام وباز گشت به کربلا بعید میداند  ,بعضی دیگر  باز گشت اسراءبه کربلا واقامه عزاداری را کلا نفی می کنند .  

دیدگاه سوم این است که:کاروان اسراءدر اربعین سال 61 یا سال های بعد به کربلا رفتند طبق این دیدگاه اربعین وجود داشته وعزاداری برای امام حسین (علیه السلام)صورت گرفته حال در همان سال یا سال های بعد.

عبدلی گفت دیدگاه سوم ومشهور این است که کاروان اسراء40روز بعد ازواقعه عاشورا به کربلا رسیدند .براساس  عقیده این دیدگاه اهل بیت امام حسین(علیه السلام)،در سال 61 هجری از شام برگشته ودر 20 صفر همان سال در کربلا با جابربن عبدالله انصاری ملاقات کردند وهمگان برای امام حسین (علیه السلام )عزاداری کردند.