اعلانات
آلبوم تصاویر
مراسم کلنگ زنی ساختمان اموزشی مدرسه علمیه کوثر شهرستان خاتم همایش طلیعه حضور 1397 سفر مدیر محترم مرکز 1397 دومین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال  1396 تصاویر عید سعید غدیر اولین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال 1394 تصاویر نما مدرسه علمیه اردکان و خوابگاه مدرسه اردکان تصاویر نما و مدرسه علمیه الزهرا مهریز
اخبار
کد مطلب: 93934 تعداد بازدید: ۳۱

میزگرد علمی-پژوهشی:

میزگرد علمی- پژوهشی با عنوان گسترش حجاب و عفاف در خانواده برگزار شد

پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۰:۱۸
معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام الله علیها بهاباد، از برگزاری میزگرد گسترش عفاف و حجاب در خانواده خبر داد.

به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام الله علیها، این میزگرد با هدف گسترش حجاب و عفاف در خانواده، با بررسی علل بدحجابی، با حضور خانم گرانمایه کارشناس تربیتی و مشاور فرمانداری، مژگان رضایی از کارشناسان کمیته امداد، خانم زین الدینی مسئول فرهنگی حوزه مقاومت کوثر، ربابه فلاح مسئول آموزش پایگاه شهید بهشتی و معصومه یزدانی استاد و معاون پژوهشی مدرسه علمیه حضرت خدیجه سلام الله علیها در محل دفتر هیئت بین الحرمین شهرستان بهاباد به صورت زنده و مستقیم از کانال  های فضای مجازی در معرض دید عموم قرار گرفت.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجهسلام الله علیها، گفت: بحث زن در اسلام و پرداختن به حجاب ضروری است و مسئله حجاب به گونهای است که اشخاص باید خودشان متوجه آن شوند و آن را بپذیرند و وادارکردن افراد به حجاب همچون ریختن آب درون چاه و برداشتن از آن است اما اگر این مسئله را با شناخت و دلایل منطقی بپذیرند همیشه پوشش را رعایت می کنند و از آن دفاع می نمایند.

وی افزود: پوشش باعث کرامت و زیبایی و برهنگی پستی و زشتی می آورد همانگونه که خداوند هنگام تنبیه حضرت آدم و حوا بعد از خوردن میوه ممنوعه پوشش آنان را گرفت.

خانم يزداني  گفت: بدحجابی علت های زیادی دارد و کم شدن غیرت مردان یکی از علل آن است.

ايشان در ادامه به بیان علل کم شدن غیرت در مردان پرداخت و افزود: لقمه نابجا که شرم را می ریزد و سبب ظهور زشتی می شود، گوش کردن موسیقی های لهو و لعب، انجام گناه که سبب محرومیت می شود و دروغ که ابزار شیطان برای فریفتن است.

وی در ادامه به برخی عوامل دیگر بدحجابی اشاره کرد و گفت: جهل، غفلت، تعصب و لجاجت، به تاخیر افتادن سن ازدواج، تنوع، تجدد و استقلالطلبی، تقلید کورکورانه، تفکر غلط در تمدن دانستن حجاب، ضعف ایمان و پیروی از هوای نفس، زودرنجی و عدم تحمل حرف دیگران و... برخی از عوامل بدحجابی است که با پرداختن به هر یک از این امور میتوانیم راه صحیح را به دست آوریم.

خانم زهره گرانمایه گفت: میل به خودنمایی نیز یکی از عوامل بدحجابی است که احساس حقارت، عدم تعادل، جهل به ارزشهای والای انسانی، سوء استفاده سیاسی و اقتصادی زنان، بیماری های روحی و روانی، افسردگی، عدم اعتماد به نفس و علاقه به جلب توجه دیگران، مشکلات خانوادگی، کوتاهی خانوادهها در تربیت مذهبی برخی از علل آن است.

مسئول فرهنگی حوزه مقاومت در ادامه بحث افزود: امروزه با توجه به الگوگیری جوانان و نوجوانان از دوستان و معلمان خود، آموزش و پرورش نقش به سزایی در این امر دارد. انتخاب معلمان دلسوز و لایق جهت آموزش و نیز تغذیه معنوی آنها برای پرورش جوانان و نوجوانان امری لازم و ضروری به نظر میرسد.

خانم ربابه فلاح در بیان کارکرد های حجاب برای خانواده خاطر نشان کرد:اگر کارکردهای حجاب برای خانواده ها مشخص شود به راحتی آن را می پذیرند. جواز حضور زن در اجتماع، حفظ حرمت، کرامت، آرامش و امنیت، پیشگیری از تحریک مردان، گرایش بیشتر مردان به ازدواج، ممانعت از استفاده ابزاری زنان در سلامت جسم و روان افراد جامعه، جلوگیری از بی حیایی و ابتذال، مبارزه با خواهش های نفسانی، تحکیم خانواده و عدم طلاق، داشتن فرزندان و جامعه پاک، محدود کردن زیبایی ها برای همسر، لذت بردن از زندگی دنیوی.

خانم مژگان رضایی نیز به پارهای از پیامدهای بی حجابی اشاره کرد و گفت: بدبینی به خدا و بلوغ زودرس بالارفتن سن ازدواج و انهدام خانواده عدم اعتماد، افت تحصیلی، اعتیاد، عطش و جنون جنسی، شروع مریضی روحی و روانی و بالطبع افزایش  قتل و خودکشی، ناامنی جامعه و  انحطاط اخلاقی از ابتدایی ترین پیامدهای بی حجابی در جامعه است که هر یک از این موارد آسیب های بسیار جدی بر پیکره جامعه و خانواده ها وارد می کند.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت خدیجه در پاسخ به سوال یکی از حضار مبنی بر اینکه چرا در خانوادههای محجبه نیز فرزندان بی حجاب و یا کم حجاب دیده می شود؟ اظهار داشت: حجاب در مرحله اول امری فطری برای زن است و اگر این امر در مسیر صحیح خود هدایت شود و آموزش و توجیه کافی برای فرزندان صورت گیرد قطعاً فرزندان نیز میپذیرند اما برخی از افرادی که پوشش مناسب و حجاب کافی دارند بدون تحقیق و یا توجیه مناسب و بسته به شرایط خانوادگی شغل موقعیت شغلی و... آنرا پذیرفتهاند و  و بسیاری از آنان در شرایطی حجاب و چادر را انتخاب کردهاند که سیل تبلیغات مدگرایی و مغرضانه  وجود نداشت و پوشش اکثر بانوان در آن زمان اینگونه بود اکنون که دنیای مد گرایی بسیار وسیع و دشمنان و رسانه های غربی بی وقفه در این زمینه تلاش میکنند باید میزان اطلاعات و دلایل کافی جهت توجیه و اقناع فرزندان را داشته باشیم و استفاده از شیوههای تربیتی صحیح و کارآمد یکی از بزرگترین هنر خانوادههای موفق است.

وی افزود :در بعضی از خانواده ها، فرزندان مهره تکمیل خواسته های دست نیافتني والدین گشته اند و برای مثال مادری که خود  در گذشته پوشش بدون چادر راپذیرفته است و شرایط برای تحقق این خواسته او مهیا نبوده است، امروزه این خواسته را در فرزند خود، محقق میکند.