اعلانات
آلبوم تصاویر
همایش طلیعه حضور 1397 سفر مدیر محترم مرکز 1397 دومین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال  1396 تصاویر عید سعید غدیر اولین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال 1394 تصاویر نما مدرسه علمیه اردکان و خوابگاه مدرسه اردکان تصاویر نما و مدرسه علمیه الزهرا مهریز تصاویر نما و مدرسه علمیه الزهرا بافق
اخبار
کد مطلب: 75366 تعداد بازدید: ۱۵

به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه معصومیه یزد؛

دلایل عقلی و نقلی عصمت امام بررسی شد

چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۳:۰۷
به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه معصومیه یزد، دلایل عقلی و نقلی عصمت امام با حضور حجت الاسلام مظفری، کارشناس دینی، در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه یزد، بررسی شد.

به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه علمیه معصومیه یزد، در این نشست حجت الاسلام مظفری به تعریف لغوی و اصطلاحی عصمت پرداخت و گفت: عصمت در لغت به معنای منع و نگهداری است و در اصطلاح علم کلام، لطف ویژه ای است که به وسیله آن ترک طاعت، ممتنع است در حالی که هنوز قدرت بر گناه وجود دارد و منشأ آن علم فراوان است.

وی در ادامه گفت: انسان های معمولی به علت وجود نفس، حتی با اینکه به گناه بودن عملی، علم دارند اما قادر به ترک آن نیستند ؛ بنابراین باید سراغ فردی بروند که مرتکب گناه نمی شود و فرد معصوم به علت اینکه خلیفه خدا است و باطن گناه را مشاهده می کند هیچ گاه حتی انگیزه انجام گناه را هم ندارد. به همین علت است که شیعه به جای عصمت از عدالت استفاده نمی کند چون انسان هایی شاید وجود داشته باشند که گناه نکنند اما قطعاً انگیزه گناه در آن ها از بین نمی رود.

حجت الاسلام مظفری در بخش بعدی به دلایل عصمت از نظر عقلی توضیح امتناع تسلسل و جلب اعتماد پرداخت و گفت: اگر مردم به فرستاده خدا اعتماد نداشته باشند، از او پیروی نخواهند کرد و این منجر به نقض غرض می شود؛ بنابراین فرستاده الهی حتماً باید معصوم باشد تا سبب اعتماد مردم به او شود.

سخنران جلسه در مورد دلایل نقلی به توضیح آیه 124 بقره پرداخت و افزود: علامه طباطبایی در ذیل این آیه، انسان ها را به چهار دسته تقسیم کرده اند. گروه نخست ، کسانی هستند که از اول تا آخر عمر ظالم هستند. گروه دوم ، کسانی هستند که در ابتدا عمر ظالم و سبب مسلمان می شوند. گروه سوم، کسانی هستند که اول مسلمان هستند اما بعداً ظالم می شوند. گروه چهارم نیز کسانی هستند که از ابتدا تا آخر عمر مسلمان هستند.

وی در پایان سخنان خود به دعای حضرت ابراهیم علیه السلام در این آیه اشاره و گفت : حضرت ابراهیم علیه السلام از خداوند می خواهد که عهدش یعنی امامت به ذریه ایشان نیز اعطا شود؛ اما خداوند در پایان آیه می فرماید عهد او به ظالمین نمی رسد؛ بنابراین منظور آیه دسته دوم هستند که شامل عهد خداوند قرار نمی گیرند. بنابراین امامت تنها به کسانی تعلق می گیرد که در تمام عمر مسلمان باشند یعنی مرتکب ظلم نشود و این همان معنای عصمت است.