اعلانات
آلبوم تصاویر
همایش طلیعه حضور 1397 سفر مدیر محترم مرکز 1397 دومین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال  1396 تصاویر عید سعید غدیر اولین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال 1394 تصاویر نما مدرسه علمیه اردکان و خوابگاه مدرسه اردکان تصاویر نما و مدرسه علمیه الزهرا مهریز تصاویر نما و مدرسه علمیه الزهرا بافق
اخبار
کد مطلب: 66792 تعداد بازدید: ۱۹

در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) اردکان برگزار شد:

جایگاه عدد 40 در معارف اسلامی

دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۳:۰۷
نشستی با محوریت (جایگاه عدد 40 در معارف اسلامی) در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) اردکان با سخنرانی مدیر این مدرسه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کوثر از یزد، مدیر  مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) اردکان ضمن عرض تسلیت به مناسبت اربعین سالار شهیدان حضرت  امام حسین (علیه السلام) به  بررسی "جایگاه عدد چهل" در معارف اسلامی پرداخت.

خانم ابراهیمیان با اشاره به اینکه در نگرش صحیح دینی، اعداد نقش خاصی به لحاظ عدد بودن، در القای معنا و منظوری خاص ندارند گفت: بسیاری از اعدادی که در نقل های دینی آمده، می تواند بر اساس یک محاسبه الهی باشد، اما این که این عدد در موارد دیگری هم کاربرد دارد و بدون یک مستند دینی می توان از آن در سایر موارد استفاده کرد، قابل قبول نیست.

وی عنوان کرد: گریه چهل روز زمین وآسمان و فرشتگان بر امام حسین (علیه السلام)،  کمال عقل در چهل سالگی، چهل روز زیارت عاشورا و دعای عهد خواندن و دعا برای چهل مومن از جمله مواردی است که جایگاه و ارزش والای عدد چهل در معارف اسلامی را بیان می کند.

 وی علت قداست اربعین و اختصاص این مراسم برای ابا عبدالله الحسین (علیه السلام)رابازگشت اسرا در روز اربعین به کربلا ، الحاق سر امام به بدنش توسط امام سجاد (علیه السلام)بیان نمود و همچنین «به تصریح شیخ صدوق»،تعلیم زیارت اربعین توسط امام صادق(ع)به صفوان بن  مهران جمال و  روایتی از امام حسن عسکری(ع)از جمله علل این مراسم عنوان کرد.

مدیر مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان به شرح و توضیح به روایت امام حسن عسکری(علیه السلام) پرداخت و عنوان کرد : در این روایت 5 نشانه ی خواندن پنجاه و يك ركعت نماز(واجب و نافله در طول شبانه روز).، زيارة اربعين حضرت سيّد الشّهداء (عليه السّلام)، انگشتر در دست راست نمودن، پيشاني بر خاك گذاردن و بلند گفتن بسم‌ الله ‌الرّحمن الرّحيم در نمازهاي یومیه  را از علامت مومن شمرده است.

وی افزود: نخستین کسی که برخلاف سنت انگشتر را دست چپ کرد معاویه بود وهمچنین آهسته خواندن بسم الله الرحمن الرحیم را بنی امیه رواج دادند تا آثار امام علی (علیه السلام) را نابود کنند.

وی با اشاره به شرح زیارت اربعین گفت: در زیارت نامه اربعین چهار مسئله کلیدی از جمله : چرایی این حادثه ازجانب امام حسین (ع)، چرایی این ماجرا، بیان چگونگی انجام وظیفه امام حسین(علیه السلام) و وظیفه زائران وارادتمندان بیان شده است.

 این مراسم با مداحی و روضه خوانی یکی از طلاب پایه دوم به پایان رسید .