اعلانات
آلبوم تصاویر
همایش طلیعه حضور 1397 سفر مدیر محترم مرکز 1397 دومین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال  1396 تصاویر عید سعید غدیر اولین همایش تجلیل از فعالین برتر حوزه های علمیه خواهران سال 1394 تصاویر نما مدرسه علمیه اردکان و خوابگاه مدرسه اردکان تصاویر نما و مدرسه علمیه الزهرا مهریز تصاویر نما و مدرسه علمیه الزهرا بافق
اخبار
کد مطلب: 66255 تعداد بازدید: ۵۰

مدرسه ی علمیّه خواهران الزّهراء (س) یزد برگزار کرد :

دومین جلسه صبحگاه مهدوی

پنجشنبه ۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۹:۱۰
دومین جلسه صبحگاه مهدوی در محل سالن اجتماعات مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) یزد با سخنرانی «خانم مزین»، استاد و کارشناس حوزه و با حضور جمعی از طلاب با محوریت اضطرار مهدوی برگزار شد .

خانم مزین با بیان مثال به تعریف و تبیین کلمه مضطر پرداخت و گفت: فرض کنید در یک روز کاری که برای تک تک ساعات آن از قبل برنامه ریزی کرده اید و برای انجام هر کار ،   ضروری است طبق ساعت و زمانبندی از پیش تعیین شده عمل کنید اما به طور تصادفی فراموش کنید ساعت خود رابه همراه ببرید شما در چنین شرایطی شما دچار تنش شدیدی خواهید شد و به معنای واقعی کلمه مضطر خواهید بود چراکه توفیق شما در انجام امور محوله منوط به دستیابی به ساعت و تنظیم کار ها براسا س آن است  .

 وی  ادامه داد : وقتی نداسنتن زمان تا این حدّ مارا دچار سردرگمی  می کند چگونه است که مدتهای مدیدی صاحب این زمان را گم کرده ایم ودر خواب غفلت به سر می بریم .

وی در ادامه به ذکر اقسام اضطرار در بحث مهدویّت  پرداخت و گفت  : اضطرار مهدوی به سه صورت اضطرار به امام زمان به دلیل حاجت های مادّی و دنیو ی، اضطراربه دلیل حوائج معنوی ، اضطرار به ایشان صرفأ به خاطر وجود خود حضرت ، صرف نظر از هر حاجت مادی و یا حتّی معنوی  قابل شکل گیری است که هر یک در جای خود حائز اهمیت است.

استاد حوزه در شرح  قسم اول اضطرار مهدوی که خاص عوام است  به بیان  سرگذشت حاج  علی بغدادی پرداخت و گفت: شخصی از عوام جامعه که چهل شب در مسجد سهله برای حل  سه مشکل فقر ، بیماری صعب العلاج و نداشتن همسر به حضرت متوسل شد وپس از ملاقات با ولی عصر(عج)مشکل بیماری و ازدواج او حل شد وبنا به فرموده حضرت مشکل فقرش به خاطر عدم غفلت از یاد ایشان رفع نشد.

وی در تبیین قسم دوم با اشاره به اینکه گاهی هم حوائج معنوی مثلأ در امر تحصیل و درس خواندن می تواند مارا به اضطرار برساند گفت: هر یک از خواهران طلبه حکم سرباز امام زمان (عج ) را دارند، چنانچه طلبه ای  در امر طلبگی و تحصیل خویش به حضرت توسّل بجوید و حقیقتأ   هدف خویش را از این علم آموزی خوشنودی قلب نازنین امام زمان قرار دهد ، این توسل در حقیقت مصداقی از اضطرار معنوی به امام زمان (عج )  خواهد بود .

استاد مزین در بحث اضطرار مهدوی برای دستیابی به حوائج معنوی به نقل خاطره ای از  شهید حججی پرداخت و خاطرنشان کرد: شهید حججی به نیت شهادت، نذر رفتن به مسجد جمکران در 40 شب جمعه را برخود واجب دانست تا اینکه در 38  تشرّفش به مسجد جمکران  بالاخره مجوز دفاع از حرم حضرت زینب (س) به وی داده شد.

در ادامه استاد مزیّن در تشریح قسم سوم اضطرار مهدوی به دو امری که حضرت محّمد (ص) به سیّد کریم کفّاش سفارش نمودند اشاره کرد و گفت: مداومت بر ذکر صلوات بر محّمد و آل محّمد (علیهم السلام )  و گریستن بر مصائب امام حسین(ع ) و عزاداری برای ایشان  هر صبح و شام سبب می شود تا با واسطه ی پرداختن به آن به دیدار امام زمان خویش نائل شد.

وی گفت: با  انجام این دو کار انسان در واقع شبیه امام زمان (عج) می شود چراکه این دوامر  را امام زمان (عج) هر روز ه  انجام می دهند .

خانم مزین در پایان تشریح قسم سوم، یکی از نمونه های اضطرار به حضرت  به دلیل خود امام نه به دلیل  حوائج مادی یا معنوی شخص مضطر به داستانی از سیّد کریم کفّاش که شیخ مرتضی زاهد از زبان وی  نقل می کند اشاره کرد و گفت: سید در یکی از تشرّفاتی که به محضر حضرت ولی عصر (عج ) داشته است ، حضرت   از بین دو انگشت خویش جایگاه او  را پس از مرگ در بهشت به وی نشان می دهد ، وی بی درنگ  از حضرت   سؤال می کند آیا  در این جایگاه هم در محضر شما خواهم بود یا  خیر ؟  در واقع نگرانی او  از تداوم همنشینی اش با امام زمان در بهشت  بیانگراشتییاقی است که سید کریم کفّاش به خود حضرت داشت و مضطری ایشان به  خاطر وجود خود حضرت بوده است.