نسبت عبودیت،آزادی و معرفت در انسان موحد از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)

شناسه خبر : 164532

1404/09/11

تعداد بازدید : 2

نسبت عبودیت،آزادی و معرفت در انسان موحد از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)
نشست نسبت عبودیت،آزادی و معرفت در انسان موحد از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) در مدرسه علمیه زینب کبری (س) یزد برگزار شد.

به گزارش معاون پژوهش حوزه علمیه زینب کبریسلام الله علیها، به مناسبت بزرگداشت آیت الله علامه طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) و هفته کتاب و کتابخوانی نشستی علمی-پژوهشی باموضوع نسبت عبودیت،آزادی و معرفت در انسان موحد از دیدگاه علامه طباطبایی باحضور سرکار خانم شورابی دانش آموخته سطح ۴ فقه و معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلام الله علیها در جمع طلاب برگزار شد .

خانم شورابی در ابتدا بیان کرد: عبودیت از ریشه «عبد» با واژه عبادت تناسب معنایی دارد. در معنای عبادت معمولا تذلّل با تقدیس و اطاعت را مطرح می کنند و در معنای عبودیت تحت تدبیر بودن مولی و نهفتگی خضوع و ذلت در معنای آن به جهت تدبیر بودن مولی است.

وی اظهار کرد: اگر چه عبادت و عبودیت از یک ریشه و عمدتا به یک معنا گرفته شده است، اما علامه طباطبایی عبادت را تجسم و عینیت بخشی عبودیت می دانند«عبادت نوعی تجسم دادن و ترسیم کردن عبودیت و مملوکیت و اظهار حاجت به خداست.

معاون پژوهش در بیان اقسام عبادات در روایات افزود: امام علی علیه السلام می فرماید گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) پرستش كردند، اين عبادت تاجران است و عدّه اى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت بردگان است و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمت ها (و اين كه شايسته عبادت است) پرستيدند. اين عبادت آزادگان است.

وی در بیان حقیقت عبادت از دیدگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: حقیقت عبادت این است که بنده خود را در مقام ذلت و عبودیت واداشته و ذکر پروردگارش را بگوید، پس غرض نهایی از خلقت همان عبادت است، یعنی اینکه بنده خود را از هر چیز دیگر بریده به یاد پروردگار خود باشد و او را ذکر گوید.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: عرفان در افق اندیشه قرآنی علامه، همانا خودشناسی فراگیر و خداشناسی همه جانبه است، یا معنویت خواهی، خداگرایی، خداپرستی و بندگی خالصانه و وجهه الهی یافتن است یا هجرت از من فطری به سوی «فاطر السموات و الارض » و از خود رهیدن و به خدا پیوستن است . عرفان، یعنی خداگونه شدن، عرفان; یعنی رنگ خدا یافتن، عرفان یعنی فناشدگی انسان در خدا، به توحید ناب رسیدن است.

وی با اشاره به دیدگاه علامه طباطبایی بیان کرد: هدف نهایی آفرینش جن وانس و وجود و کمال وجود ایشان، همان عبادت خدای سبحان؛ یعنی توجه به اوست و خود توجه نیز واسطه بوده، مقصود ذاتی نیست. پس خدای سبحان غایت و هدف وجود آنان است و از همین روست که در روایات، عبادت را در اینجا معرفت تفسیر کرده اند.

عبادت بدون عیچ گونه معرفتی، در اصل نادانی و غفلت است و عبادتی که نتیجه آن تقوا، متخلف و مخالف باشد، طغیان و سرکشی ای به صورت و شکل عبادت است ،در نتیجه هرچه معرفت به خداوند افزایش پیدا کند، عبادت کردن عارف افزایش پیدا می کند.

وی در پایان اظهار کرد: حقیقت عبودیت از دیدگاه علامه طباطبایی این است که انسان به مقامی برسد که خداوند متعال را غنیّ مطلق بداند و به فقر ذاتی خود و موجودات دست یابد و به فنای خویش برسد و حقیقت توحید را با همه ی عوالم وجود و با همه ی مظاهر این جهان مشاهده نماید . چنان که می فرماید: (لله ما فی السموات و ما فی الارض)

نمايش اخبار

اوقات شرعی

امروز : سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴
۱۱ جمادى الثاني ۱۴۴۷