به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه کوثر(سلام الله علیها) هرات؛ فرزانه کرمی در ابتدای جلسه به معرفی هوش مصنوعی به عنوان شاخهای تحولآفرین از علوم کامپیوتر که هدف غایی آن افزایش ظرفیت تصمیمگیری ماشینهاست پرداخت و به تأثیر این فناوری در تغییر سریع زیستبوم پژوهش، آموزش، درمان و سایر حوزههای دانش نیز اشاره کرد
در ادامه، مبانی نگارش پرامپتهای اثربخش جهت استخراج پاسخهای دقیق از مدلهای هوش مصنوعی تشریح گردید و ضرورت دقت در تنظیم ورودی و طراحی مسئله برای بهرهبرداری پژوهشی از مدلها مورد تأکید بود. نمونههایی از پرامپتهای موفق در پروژههای تبلیغ دینی و تحقیق تخصصی ذکر شد.
سپس کرمی به معرفی ابزارهای تخصصی هوش مصنوعی در پژوهش اشاره کرد و بیان داشت: از جمله ابزارها عبارتند از ابزارهای خلاصهسازی متون و مقالا، تولید ویدئو از تصاویر و متون، ترجمه تخصصی و سریع متون پژوهشی و ترسیم نقشههای ذهنی برای تجزیه و تحلیل دادهها.
کرمی در همین راستا با ذکر مثالهای عملی، نحوه پیادهسازی این ابزارها در فرآیند پژوهش را شرح داد و تأکید کرد: این فناوریها امکان جستجوی هوشمند مقالات، تحلیل سریع دادهها و پیشنهاد ساختار مقاله را برای پژوهشگران فراهم میکنند
کرمی همچنین مطالبی در مورد اثرات انقلاب هوش مصنوعی بر آینده بازار کار، آموزش و سبک زندگی پژوهشگران بیان کرد و فرصتها و چالشهای این تحول فناورانه، تخمین دگرگونی بسیاری از حرفهها، و ظرفیتهای هوش مصنوعی در خلق آثار پژوهشی، حل مسائل و ارتقاء کیفیت درمان مطرح شد.
کرمی در پایان با تأکید بر ضرورت آشنایی عمیق طلاب و پژوهشگران با ابزارهای نوین و ارتقای سواد دیجیتال، استفاده اخلاقمدار و هدفمند از هوش مصنوعی را مهمترین عامل در پیشرفت پژوهش و بهره وری علمی دانست.
